Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Målsætning

Værdigrundlag

Målet: Børn skal udvikle sig -( hvor forældrene er de hovedansvarlige)- til alsidige og sociale personligheder, som kan handle og tænke ud fra et demokratisk og ligeværdigt menneskesyn.

Dette betyder, at børn skal møde voksne, der:

  • Ser børn som unikke mennesker.
  • Ser børns potentialer og udvikler dem i samspil med omgivelserne.
  • Stiller krav under hensyntagen til den enkeltes udviklingspotentiale.
  • Er nærværende, lyttende og omsorgsfulde.
  • Sikrer sociale, kropslige, følelsesmæssige, intellektuelle og kreative  udfordringer.
  • Sikrer helhed og sammenhæng i tilværelsen.
  • Giver med og modspild.
  • Skaber udvikling og giver udfordringer.

Værdi: Børn skal opleve tryghed, livsglæde og lyst til at lære.

Fordi: Vi tror, at børn der vokser op i trygge og udfordrende rammer, har de bedste forudsætninger for at udvikle personlige, sociale og faglige kompetencer.

Værdi: Børn skal under deres opvækst opleve helhed og sammenhæng og have ansvar. 

Fordi: Vi tror, at der er mange faktorer, der påvirker et menneske. Familien og fritiden, hele livssituationen er afgørende for barnets udvikling.

Værdi: Børn har krav på respekt, rettigheder, pligter og  blive hørt.

Fordi: Vi tror, at børn der møder respekt fra voksne, vil få det bedste afsæt i tilværelsen for selv at handle med ansvarlighed og tillid.

Værdi: Børn skal møde fælleskab, kulturelle forskelligheder,demokrati og ligeværd.

Fordi: vi tror, at fællesskab og forskelligheder er forudsætning for, at børn udvikler sociale kompetencer, der bygger på tolerance og demokratiske spilleregler.

Værdier for Gårdbørnehaven Valhalla :

Valhalla vil med fokus på det enklte barn være en fordomsfri institution, hvor læring, viden og livsglæde er i centrum, for både børn, forældre og personale.

Børn oplever gode læringsmiljøer, hvor der skabes plads til forskelligheder.

Forældre deler viden om deres barn  og bliver inddraget i barnets læring og udvikling.

Personalet har fokus på det enkelte barn og reflekterer over egen praksis samt indgår i dialog og vidensdeling med hinanden og forældrene.

Vore daglige praksis tager afsæt i følgende værdier:

Empati:

  • Indfølingsevne og medfølelse.
  • Evnen til at sætte sig i en andens sted.
  • Evne til at tænke på andre end sig selv.

Selvværd og ligeværd:

  • Have det godt med sig selv og tro på, at man er noget værd(selvværd).
  • Drage omsorg for sig selv og hinanden.
  • Alle er lige meget værd og vi respekterer hinanden og hinandens forskelligheder.

Tryghed og nærvær:

  • Omsorg overfor børnene af tydelige, nærværende, engagerede og opmærksomme voksne i en genkendelig hverdag.

Ansvar:

  • At turde tage ansvar for sig selv, andre og omgivelserne.

Kompetence og viden:

  • Kompetence er det, jeg kan (mestrer) på baggrund af erfaringer.
  • Viden er det, jeg ved på baggrund af oplevelser.

Engagement og handlekraft:

  • At være til stede, tage ansvar,engagere sig og handle derefter.
  • Tage initiativ og vise tydelighed.
  • Man skal ville, man skal turde, man skal være iværksætter.